Η Jane Cai είναι η Προεδρεύουσα του South China Morning Post στο Πεκίνο. Καλύπτει τις οικονομικές, χρηματοοικονομικές, επιχειρηματικές και πολιτικές ειδήσεις της Κίνας από τις αρχές της δεκαετίας του 2000.

Η Holly Chik μπήκε στην Post ως δημοσιογράφος το 2019. Στο παρελθόν, εργαζόταν για το Reuters στο Χονγκ Κονγκ.

Πηγή: South China Morning Pos

  • Η αγορά και η πληρωμή για γεύματα και προμήθειες μέσω του διαδικτύου ήταν ήδη δεύτερη φύση για πολλούς Κινέζους πριν από το λοκντάουν του Covid-19
  • Τα δίκτυα εφοδιασμού και διανομής που υπήρχαν ήδη μπόρεσαν να συνεργαστούν με τις αρχές σε πόλεις όπως το Wuhan

Όταν ο Liu Yilin, συνταξιούχος δάσκαλος μέσης εκπαίδευσης στο Wuhan, άκουσε για πρώτη φορά φήμες για μια εξαιρετικά μεταδοτική ασθένεια που εξαπλώνεται στην κεντρική κινεζική πόλη, άρχισε να μαζεύει προμήθειες όπως ρύζι, λάδι, νούντλς και αποξηραμένο χοιρινό και ψάρι.

Αυτές οι προετοιμασίες απήλλαξαν τον 66χρονο από τον πρώιμο πανικό όταν η πόλη έκλεισε στα τέλη Ιανουαρίου και οι αγοραστές πλημμύρισαν τις αγορές και τα εμπορικά κέντρα για να επιταχύνουν τις προμήθειες.

Αλλά καθώς ο χρόνος περνούσε και οι κάτοικοι του απαγορεύτηκε να βγουν από τα σπίτια τους, ανησυχούσαν όλο και περισσότερο για την απόκτηση νέων προμηθειών λαχανικών, φρούτων και κρέατος μέχρι που το τεράστιο δίκτυο οδηγών παράδοσης του έθνους ήλθε για να τους σώσει.

Ήταν τόσο ανακουφιστικό που αρκετές απαραίτητες ομάδες αγορών που οργανώθηκαν από κοινοτικούς εργαζόμενους και εθελοντές εμφανίστηκαν ξαφνικά στο WeChat [μια κορυφαία εφαρμογή μέσων κοινωνικής δικτύωσης], κάποιες ημέρες μετά το lockdown, είπε ο Liu. Η ισχυρή υπηρεσία οικιακής διανομής της Κίνας κάνει τη ζωή πολύ ευκολότερη σε μια περίοδο κρίσης.

Ο Hu Xingdou, ένας ανεξάρτητος πολιτικός οικονομολόγος με έδρα το Πεκίνο, είπε: Η παράδοση στο σπίτι διαδραμάτισε πολύ σημαντικό ρόλο εν μέσω της επιδημίας κορονοϊού. Σε κάποιο βαθμό, εμπόδισε τους ανθρώπους να πεινάσουν, ειδικά σε περιπτώσεις όπου οι τοπικές κυβερνήσεις έλαβαν ακραία μέτρα απομόνωσης.

Σύμφωνα με τον Liu, οι άνθρωποι στο Wuhan κατά τη διάρκεια του κλεισίματος έπρεπε να παραμείνουν εντός των οικιστικών κοινοτήτων τους, με τους κοινοτικούς εργαζόμενους να φρουρούν τις εξόδους.

Η ανθρώπινη επαφή περιοριζόταν στο διαδίκτυο. Οι κάτοικοι έκαναν παραγγελίες στο διαδίκτυο με αγρότες, μικρούς εμπόρους ή σούπερ μάρκετ για να αγοράσουν για τις τους καθημερινές ανάγκες, και οι εργαζόμενοι της κοινότητας βοήθησαν στη διανομή των αγαθών από τους ντελιβεράδες.

Κάθε πρωί, ο Liu έστελνε ένα κομμάτι χαρτί με το όνομα, τον αριθμό τηλεφώνου και τον αριθμό παραγγελίας του σε έναν κοινοτικό υπάλληλο που θα μάζευε τα αντικείμενα από έναν ταχυμεταφορέα στην πύλη του οικιστικού συγκροτήματος.

Χάρη στην υψηλή πληθυσμιακή πυκνότητα στις αστικές περιοχές, το άφθονο εργατικό δυναμικό και το άνοιγμα των ανθρώπων στην ψηφιακή ζωή, η Κίνα έχει δημιουργήσει ένα καλά ανεπτυγμένο δίκτυο οικιακής διανομής.
Εκτενής χρηματοδότηση από εταιρείες τεχνολογίας επενδύθηκαν σε υποδομές υλικού, λογισμικό για τη βελτίωση της εφοδιαστικής και μεγάλα δεδομένα και διάθεση υπολογιστικών πόρων μέσω διαδικτύου για την πρόβλεψη της συμπεριφοράς των καταναλωτών.

Ο Mark Greeven, καθηγητής καινοτομίας και στρατηγικής στην Επιχειρηματική Σχολή IMD στη Λωζάνη της Ελβετίας, είπε: Είτε πρόκειται για παράδοση προϊόντων, αεροπορικών δεμάτων ή φρέσκων τροφίμων ή ακόμα και φαρμάκων ή υλικών για ιατρική χρήση, η Κίνα έχει ένα πολύ καλά ανεπτυγμένο σύστημα. Πολύ καλύτερα ανεπτυγμένο απ’ ότι νομίζω σχεδόν σε οποιοδήποτε άλλο μέρος του κόσμου.

Πολύ πριν την κρίση, η Κίνα είχε αρχίσει να αγκαλιάζει την ψηφιακή τεχνολογία στην καθημερινή ζωή είτε είναι στην κατανάλωση, τις επιχειρήσεις, την κυβέρνηση και τις έξυπνες πόλεις και τη χρήση πληρωμών από τρίτους. Όλα αυτά τα πράγματα έχουν τεθεί σε εφαρμογή εδώ και πολύ καιρό και η κρίση δοκίμασε την ταχύτητα και την ικανότητα να αντιμετωπίσει τη μέγιστη ζήτηση

Σύμφωνα με την κολοσσιαία επιχείρηση ηλεκτρονικού εμπορίου JD.com, οι απαιτήσεις για ηλεκτρονικό εμπόριο και υπηρεσίες διανομής αυξήθηκαν κατά τη διάρκεια της επιδημίας Covid-19, ασθένεια που προκλήθηκε από το νέο κορονοϊό.

Πωλούσε περίπου 220 εκατομμύρια αντικείμενα μεταξύ 20 Ιανουαρίου και 28 Φεβρουαρίου, κυρίως σιτηρά και γαλακτοκομικά προϊόντα με την αξία των παραγγελιών βοείου κρέατος για πεζοπορία και παραδόσεις κοτόπουλων που τετραπλασιάστηκαν σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.

Ο Tang Yishen, επικεφαλής της JD Fresh, θυγατρικής της για τα νωπά τρόφιμα, είπε: Η αύξηση της διαδικτυακής ζήτησης για νέα εμπορεύματα δείχνει ότι η πανδημία βοήθησε τους παρόχους ηλεκτρονικού εμπορίου να διεισδύσουν περαιτέρω στη ζωή των πελατών. Βοήθησε επίσης τους παραγωγούς αγροτικών προϊόντων να μας γνωρίζουν και να μας εμπιστεύονται.

Οι αρχές στο Wuhan συνεργάστηκαν με εταιρείες παράδοσης για να κρατήσουν τους ανθρώπους ταϊσμένους. Φωτογραφία: EPA-EFE

Η Meituan Dianping, μια ηγετική πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου, είπε ότι η υπηρεσία λιανικού εμπορίου Meituan Instashopping ανέφερε μια αύξηση 400% στις πωλήσεις σε σχέση με ένα χρόνο πριν το Φεβρουάριο από τοπικά σούπερ μάρκετ.

Τα πιο δημοφιλή αντικείμενα που παραγγέλθηκαν μεταξύ 26 Ιανουαρίου και 8 Φεβρουαρίου ήταν μάσκες προσώπου, απολυμαντικά, μανταρίνια, συσκευασμένα φρέσκα φρούτα και πατάτες.

Η υπηρεσία παροχής τροφίμων Ele.me ανέφερε ότι, μεταξύ 21 και 8 Φεβρουαρίου, οι παραδόσεις κατεψυγμένων τροφίμων αυξήθηκαν περισσότερο από 600% από έτος σε έτος, ενώ ακολούθησε αύξηση περίπου 500% στην παράδοση προϊόντων για οικιακή χρήση. Οι παραδόσεις νωπών τροφίμων αυξήθηκαν κατά 181 τοις εκατό ενώ οι παραδόσεις ποτών και σνακ αυξήθηκαν κατά 101% και 82%, αντίστοιχα. Η Ele.me ανήκει στην Alibaba, τη μητρική εταιρεία της South China South China Morning Post.

Οι πάροχοι ηλεκτρονικού εμπορίου εκμεταλλεύτηκαν την ευκαιρία για να δείξουν καλή θέληση και να βελτιώσουν τη σχέση τους με πελάτες και συνεργάτες, αναφέρουν αναλυτές.
Η Sofya Bakhta, αναλυτής στρατηγικής μάρκετινγκ στην Daxue Consulting με έδρα τη Σαγκάη, είπε ότι ο τομέας της διανομής τροφίμων έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο στη μείωση της φυσικής επαφής κατά τη διάρκεια της επιδημίας.
Το προσωπικό παράδοσης άφηΝε παραγγελίες μπροστά από κτίρια, σε ανελκυστήρες ή σε προσωρινά καταφύγια, όπως υποδείχτηκε από τους πελάτες, καθώς οι περισσότερες ιδιοκτησίες δεν τους επέτρεπαν πλέον να μπουν μέσα.

Ορισμένες εταιρείες υιοθέτησαν επίσης περισσότερες στρατηγικές υψηλής τεχνολογίας.

Στο Πεκίνο, η Meituan χρησιμοποιούσε αυτοκινούμενα οχήματα για να παραδίδει γεύματα σε σταθμούς παραλαβής χωρίς επαφή. Προσέφερε επίσης χαρτοκιβώτια για χρήση ως ασπίδες με σκοπό την πρόληψη της εξάπλωσης σταγονιδίων στους πελάτες της, ενώ τρώνε στους χώρους εργασίας τους. Στη Σαγκάη, η Ele.me προσέλαβε τηλεκατευθυνόμενα φορτηγά για να εξυπηρετήσουν ανθρώπους που βρίσκονταν σε καραντίνα στις πιο πληγείσες περιοχές.

Κάποιες επιχειρήσεις ακόμα και μοιράζονταν εργαζομένους για να καλύψουν την αυξανόμενη ζήτηση εργασίας στη βιομηχανία διανομής τροφίμων, η οποία δεν μπορούσε να ικανοποιηθεί με το συνηθισμένο εργατικό δυναμικό τους, ανέφερε η Μπαχτά
Περισσότεροι υπάλληλοι από εστιατόρια, γενικές επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου και άλλες επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών δανείστηκαν σε επιχειρήσεις παροχής τροφίμων, οι οποίες αντιμετώπισαν ελλείψεις εργατικού δυναμικού κατά τη διάρκεια της επιδημίας, σύμφωνα με τον Σάντι Σεν, ανώτερο διευθυντή έρευνας της παγκόσμιας εταιρείας συμβούλων Gartner.

Οι ρυθμίσεις αυτές όχι μόνο εξασφάλισαν τη συνέχεια της υπηρεσίας παράδοσης αλλά βοήθησαν επίσης τις επιχειρήσεις να διατηρήσουν τους υπαλλήλους τους κατά τη διάρκεια του κλεισίματος, ανέφερε.

A delivery man takes a break between orders in Wuhan, central China, during the lockdown. Photo: AFP
Ένας μεταφορέας κάνει ένα διάλειμμα μεταξύ των παραγγελιών στο Wuhan, στην κεντρική Κίνα, κατά τη διάρκεια του αποκλεισμού. Φωτογραφία: AFP

Ο Mo Xinsheng έγινε ένας τέτοιος δανειζόμενος εργαζόμενος όταν οι πελάτες σταμάτησαν να έρχονται στο εστιατόριο του Πεκίνου, όπου εργαζόταν ως βοηθός κουζίνας.

Ήθελα να κερδίσω κάποια χρήματα και εν τω μεταξύ να βοηθήσω τους ανθρώπους που έχουν παγιδευτεί στο σπίτι τους, ανέφερε ο Μο, ο οποίος προσλήφθηκε ως διανομέας.

Αλλά πριν μπορέσει να ξεκινήσει τη δουλειά του έπρεπε να περάσει από μακροχρόνιους ελέγχους υγείας πριν του επιτραπεί να μπει σε οικιακές ενώσεις.

Χρειάστηκε επίσης να εργαστεί επί μακρόν πολεμώντας τον άνεμο και το κρύο ενός χειμώνα του Πεκίνου και μεταφέροντας βαριά φορτία.
Δουλεύω περίπου 10 ώρες κάθε μέρα για να κερδίσω αρκετές χιλιάδες γουάν [αρκετές εκατοντάδες δολάρια ΗΠΑ] το μήνα, ανέφερε.
Μερικές φορές σχεδόν δεν μπορούσα να αναπνεύσω ενώ τα χέρια μου ήταν γεμάτα με πακέτα ρυζιού, πετρελαίου και άλλα πράγματα.
Αλλά ξέρω ότι κάνω μια σημαντική δουλειά, ειδικά σε μια περίοδο κρίσης, είπε ο Μο, Τότε συνειδητοποίησα ότι οι άνθρωποι έχουν γίνει τόσο εξαρτημένοι από το σύστημα παράδοσης στο σπίτι.

Το σύστημα διανομής έχει βελτιωθεί με έναν αποτελεσματικό συνδυασμό καινοτομίας του ιδιωτικού τομέα και συντονισμού του δημόσιου τομέα, είπε ο Li Chen, επίκουρος καθηγητής στο Κέντρο Κινεζικών Σπουδών στο Κινεζικό Πανεπιστήμιο του Χονγκ Κονγκ.

Στην Κίνα, οι κυβερνητικές μονάδες και οι λαϊκές οργανώσεις του Κομμουνιστικού Κόμματος έχουν διατηρήσει αρκετά ισχυρές δυνατότητες κινητοποίησης για να αντιμετωπίσουν τις έκτακτες ανάγκες, οι οποίες έχουν λειτουργήσει καλά στην κρίση, ανέφερε.

Ωστόσο, ο Liu, ο κάτοικος Wuhan, είπε ότι οι τιμές είχαν αυξηθεί και τα λαχανικά ήταν τρεις φορές πιο ακριβά από ότι ήταν πάνω από το Σεληνιακό Νέο Έτος το 2019.

Υπήρχαν λίγες ποικιλίες από τις οποίες μπορούσαμε να επιλέξουμε, εκτός από πατάτες, λάχανο και καρότα, είπε.
Αλλά δεν παραπονιέμαι. Είναι καλό που μπορούμενα αγοράσουμε φρέσκα λαχανικά σε μια δύσκολη περίοδο. Έτσι δεν είναι; Εξάλλου, είμαστε απλοί άνθρωποι, είπε.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.